Oktober 2017

 

Odette & Diego en Rogier & Hidalgo

 

Ongeveer anderhalf jaar geleden hebben mijn man en ik Carolien voor het eerst ontmoet. Onze toenmalige instructrice ging gedeeltelijk stoppen met lesgeven en heeft Carolien toen bij ons geïntroduceerd. Het klikte en sindsdien hebben we allebei les bij Carolien.

 

Wat ons erg aanspreekt is het feit dat Carolien alles stap voor stap doet en uitlegt en indien nodig ook weer terug naar de basis gaat. Ze kijkt per les waar wij zelf en de paarden behoefte aan hebben. Ze geeft een heldere uitleg en er is voldoende tijd voor vragen.

 

De eerste paar lessen hadden Diego (een lieve sensibele PRE ruin) en ik door de onbalans van Diego vooral erg veel moeite met het afwenden op de linkerhand, vooral in draf. Dit was voor ons allebei een “dingetje” geworden. Carolien heeft ons daar enorm mee geholpen. Ze doet dit door vanuit rust in kleine stapjes met verschillende oefeningen te werken met voldoende afwisseling. Vooral veel belonen (ook na 1 goede stap!) door gewoon even te pauzeren en een lekkere knuffel geven, deed wonderen. Je zag het zelfvertrouwen van mijn paard (en van mij) groeien. Ook vooral, niet te vaak achter elkaar dezelfde oefening herhalen vind ik voor ons allebei erg prettig werken. De ene les gaan we 2 stappen vooruit, de volgende les moeten we weer even een stapje terug doen. Carolien geeft het paard en de ruiter de tijd om een oefening eerst helemaal te begrijpen voordat ze verder gaat. Wel geeft ze elke les weer iets nieuws mee om mee verder te werken, ze doseert de “lesstof” op zo’n manier dat we zelf altijd voldoende afwisseling aan kunnen brengen in de training en er weer een paar weken mee vooruit kunnen.

 

Het paard van mijn man (Hidalgo, een NRPS ruin die duidelijk aangeeft wat hij wel of niet prettig vindt) had al een langere tijd last van allerlei “vage klachten”, Carolien heeft ons geholpen de juiste persoon te vinden om dit vanuit de kern op te lossen/aan te pakken. Hierna zijn ze begonnen met het opnieuw opbouwen van de trainingen. Ze gaan allebei met sprongen vooruit en hebben veel plezier in het rijden, zonder pijn en frustratie.

Kortom, we zijn allebei erg blij met de hulp van Carolien en hopen nog lang bij haar te kunnen lessen!

 

Odette & Diego en Rogier & Hidalgo