Tiboy

 

Bijna anderhalf jaar geleden werd Tiboy kreupel. Het leek allemaal wel mee te vallen. 2 weken rust en wat pijnstillers, maar het werd helaas niet beter. Toch maar naar de kliniek voor een kreupelheidsonderzoek. Daar bleek dat hij op beide achterbenen een tussenpees blessure had. Op de echo was het defect niet heel erg dramatisch, dus de dierenarts was positief. 3 maanden rust en wandelen en dan zou het snel weer herstellen.

 

Dat wandelen was voor ons een hele opgave! Tiboy was snel onder de indruk van alles! Met rijden kon ik dat aardig in bedwang houden, maar met hem wandelen (vooral langs de weg en op vreemd terrein) was echt een drama! Hij raakt dan opeens zo in paniek dat hij niet meer kan nadenken en er dan in blinde paniek ervandoor gaat. Je kan dus nagaan dat ik niet met een gerust hart ging wandelen, en dit dus ook liever niet deed.

 

Een aantal maanden en echo’s verder kwam de dierenarts weer voor een controle. Ik hoopte op goed nieuws zodat ik weer lekker kon gaan rijden en dat wandelen achterwege kon laten. Helaas, de blessure werd alleen maar erger. Ik kreeg de optie om zijn zenuwen door te laten snijden zodat hij geen pijn meer voelde. Dit voelde totaal niet goed en toen kwam het moment dat ik naar andere oplossingen ben gaan zoeken. Zo ben ik met CNG O’lijf in aanraking gekomen en daar heb ik Carolien leren kennen.

 

Er bleek heel wat meer met Tiboy aan de hand te zijn dan alleen zijn pezen. Hij was er dusdanig slecht aan toe dat iedereen twijfels had of het ooit wel goed zou komen, maar gelukkig kregen we het voordeel van de twijfel! Hij is behandelt door een natuurgeneeskundige, een osteopaat en een belangrijk deel, hij moest weer op een goede manier aan het werk. Hier helpt Carolien ons nog steeds mee.

 

Sinds we met de hulp van Carolien zijn gaan trainen wordt de band tussen Tiboy en mij steeds sterker. Ze leert ons niet alleen hoe Tiboy zijn lijf beter kan gebruiken maar wat eigenlijk veel belangrijker voor ons is hoe we samen weer lol kunnen hebben met elkaar! Voorheen had ik een doel voor ogen en dat wilde ik dan meteen bereiken, nu leer ik kleine stapjes te maken en beter te letten op wat mijn paard nodig heeft en hoe we samen in rust en ontspanning naar ons doel toe kunnen werken.

 

Tiboy en ik zijn in een paar maanden tijd al zoveel gegroeid. We maken samen uren lange (ontspannen) wandelingen door het bos, en we komen op plekken langs obstakels waar ik eerst niet eens over na hoefde te denken om daar langs te lopen. Met zijn lijf gaat het gelukkig ook steeds beter. We kunnen goed merken dat de oefeningen in de les helpen om zijn beweging te verbeteren!

 

Ik ben zo trots op mijn paard en Carolien zo dankbaar dat ze ons hiermee helpt! Ik kijk altijd weer uit naar de volgende les!

 

Mariëlle Thiele